Wizerunek firmy - jak go zbudować i o niego dbać?
Wizerunek firmy to bardzo ważna rzecz - nie tylko dla nowych przedsiębiorstw, ale też tych, które już od wielu lat działają na rynku. W praktyce bowiem proces kreowania wizerunku zdecydowanie powinien znaleźć się na liście priorytetów każdego przedsiębiorstwa. Dlaczego? Ponieważ wizerunek ma bezpośredni wpływ na to, jak konkretna firma postrzegana jest przez potencjalnych klientów i interesariuszy. W dzisiejszym artykule rozwiniemy ten temat, zastanawiając się m.in. jak zbudować pozytywny wizerunek firmy. Dowiesz się także, dlaczego jest to tak istotne oraz jakie kroki należy podjąć, aby poprawić wizerunek firmy. Ciekawi Cię ten temat? W takim razie zachęcamy do lektury!
Jak zbudować i zadbać o wizerunek firmy?
Nomenklatura marketingowa potrafi przysporzyć trudności, więc na wstępie od razu należy wyjaśnić, co to jest wizerunek firmy. Otóż to nic innego, jak sposób, w jaki konkretne przedsiębiorstwo jest odbierane zarówno przez pracowników, jak i klientów oraz kontrahentów czy też media i konkurencję. Chodzi więc o pozycję i opinię, jaką firma ma w swoim otoczeniu. Ludziom bardzo często się wydaje, iż proces budowania wizerunku firmy jest ograniczony wyłącznie do jej identyfikacji wizualnej, produktów oraz usług, co... jest zdecydowanie błędnym przekonaniem. Nie trudno się bowiem domyślić, iż samo logo czy nośne hasło reklamowe to zbyt mało, aby osiągnąć sukces i wyróżnić się pośród innych marek
Co składa się na wizerunek firmy?
Kreowanie wizerunku firmy wcale nie jest łatwą sprawą, bo składa się na nie wiele czynników. Ponadto dbanie o wizerunek firmy stanowi proces - często żmudny i długotrwały - w którym należy być systematycznym. Przede wszystkim na sposób, w jaki dana marka jest postrzegana, mają wpływ wspomniana wcześniej identyfikacja wizualna i logo, a także nazwa, kultura panująca w organizacji i rodzaj kontaktu firmy ze środowiskiem. Z tym ostatnim aspektem bezpośrednio wiążę się zjawisko takie jak społeczna odpowiedzialność biznesu. Dodatkowo równie ważne są działania podejmowane w Internecie, reklamy, a więc działania w obrębie PR, a także opinie wystawiane przez klientów czy kontrahentów.
Czynniki wpływające na wizerunek firmy
Budowanie wizerunku firmy powinno się przede wszystkim rozpocząć od dokładnego określenia, do jakiego obrazu przedsiębiorstwa się dąży. Chodzi więc o to, aby osoby zarządzające daną marką zastanowiły się, jak firma ma być postrzegana na rynku. Kolejnym krokiem jest wyznaczanie łatwych do zmierzenia celów, a więc np. dotarcie do 50 000 osób za pośrednictwem mediów społecznościowych. Kształtowanie wizerunku firmy nie może się też obejść bez odpowiedniej refleksji w zakresie mocnych i słabych stron przedsiębiorstwa. Warto wykonać analizę SWOT, aby wiedzieć, które aspekty działalności wymagają poprawy, a które dają przewagę nad konkurencją.
Wizerunek firmy - przykłady
Mniej więcej wiesz już, co składa się na wizerunek firmy, więc to odpowiedni moment, aby podać kilka konkretnych przykładów. Wyobraź sobie, że organizujesz jakieś wydarzenie, które jest dość innowacyjne i ma duże szanse na zainteresowanie wielu potencjalnych klientów. W bezpośredni sposób przełoży się to na wizerunek Twojej firmy. Musisz więc zadbać o to, aby jak najwięcej osób dowiedziało się nie tylko o samym evencie, ale też o organizatorach, a więc całej firmie. W związku z tym warto postawić na dobry PR i reklamy w mediach. Zalecane są m.in. systematyczne wywiady, różnorodne publikacje w sieci czy maile informujące o całym przedsięwzięciu. Warto w nich zawrzeć kilka zdań o samej firmie i jej misji.
Kreowanie wizerunku firmy
Współcześnie niezwykle ważny jest wizerunek firmy w Internecie. To głównie za pośrednictwem sieci można znaleźć potencjalnych klientów, współpracowników czy kontrahentów. W praktyce chodzi więc o to, żeby firma wyróżniała się rzetelnością, transparentnością czy odpowiednimi działaniami w social mediach, które angażują odbiorców. Cała ta otoczka jest niezwykle ważna, ponieważ świadczy o budowaniu relacji na poziomie firma-klient. Tworzenie wizerunku firmy to proces, w którym także powinno się uwzględnić eventy firmowe. Warto brać udział we wszelkich targach, kongresach czy konferencjach, dzięki czemu pracownicy konkretnej firmy i sama firma staną się rozpoznawalni.
Dbanie o wizerunek firmy
Bardzo duży jest wpływ pracownika na kształtowanie wizerunku firmy. W końcu ci, którzy tworzą dane przedsiębiorstwo, stanowią jego najlepszą wizytówkę. Dobrym przykładem jest chociażby obsługa hotelowa, przez pryzmat której często ocenia się cały pobyt w obiekcie. O pozytywny wizerunek firmy można więc dbać na wiele sposobów i trudno powiedzieć, który z nich jest najbardziej odpowiedni. Jedno jednak jest pewne - wszystkie elementy wizerunku firmy, o których napisaliśmy powyżej, należy usprawnić lub dopracować, aby przedsiębiorstwo było odpowiednio postrzegane i... chętnie wybierane przez klientów.
Mamy nadzieję, że po przeczytaniu tego artykułu wiesz już, wizerunek firmy - co to jest, a także, jak poprawić wizerunek firmy. A jeśli interesują Ci podobne tematy, to koniecznie sprawdź różnice kulturowe w biznesie albo dowiedz się, za co odpowiada trener biznesu.