Szkolenia pracowników
Szkolenie pracowników można inaczej nazwać inwestycją w rozwój poszczególnych jednostek, co przekłada się na szereg nowych umiejętności, a co za tym idzie, na większą produktywność kadry. Inaczej można określić, że szkolenia to nic innego, jak zapewnienie pracownikom dostępu do odpowiedniego poziomu wiedzy oraz umiejętności, które są niezbędne do wykonywania konkretnych procedur i zadań w obrębie jakiegoś stanowiska. Ostatnio napisaliśmy, jak zdobyć dofinansowanie na szkolenia, a dziś jeszcze trochę rozwiniemy ten temat, m.in. wskazując kilka ciekawych propozycji szkoleń.
Najpopularniejsze szkolenia dla pracowników
Tak naprawdę ze szkoleń mogą skorzystać wszyscy - niezależnie od wieku oraz stażu na konkretnym stanowisku. Część z nich stworzona została z myślą o osobach, które zostały niedawno zatrudnione, a pozostałe - o wieloletnich pracownikach, którzy wyróżniają się chęcią zdobywania wiedzy. Szkolenia potrzebne są m.in. po to, aby być na bieżąco ze wszelkimi nowościami i zmianami w zakresie czynności charakterystycznych dla konkretnego zawodu. Szkolenia dla pracowników niosą liczne korzyści - zarówno dla samych jednostek, jak i oczywiście ich pracodawców. Wraz z rozwojem pracownika następuje bowiem rozwój całej organizacji. Firmy bardzo często korzystają z takich rozwiązań a my sprawdziliśmy, które dokładnie szkolenia cieszą się największą popularnością.
Jednym z najpopularniejszych są szkolenia językowe dla pracowników, a zwłaszcza z języka angielskiego. Niemal równie często organizowane są szkolenia z szeroko pojętej sprzedaży i marketingu, a więc np. dotyczące psychologii negocjacji i wywierania wpływu, technik sprzedaży i pozyskiwania klientów czy perswazji i relacyjności w sprzedaży. W tym zestawieniu oczywiście nie mogło też zabraknąć kategorii HR i kadry. Szkolenia w tym zakresie, które często się odbywają, to np. Lean Management czy Inspektor Ochrony Danych. Istnieje również szereg szkoleń interpersonalnych, wśród których często odbywają się te, które dotyczą myślenia wizualnego, asertywności, sposobów radzenia sobie ze stresem czy kursy zapobiegające wypaleniu zawodowemu. Co ciekawe, w ostatnim czasie zauważono znaczny wzrost popularności szkoleń online, do czego z pewnością przyczyniła się pandemia koronawirusa i przejście na home office.
Ciekawe szkolenia dla pracowników
Oferta szkoleń i kursów jest naprawdę bardzo szeroka i w zależności od profilu firmy, każdy może znaleźć taki temat, który będzie najbardziej odpowiedni. Dla niektórych będzie to rozwój z zakresu logistyki, dla innych z administracji publicznej, dla jeszcze innej grupy - z psychologii, aż w końcu dla jakichś osób - z nowych mediów. Uważamy jednak, że zdecydowanie warto jest wziąć pod uwagę szkolenia miękkie dla pracowników. Nie obejmują one technicznej ani specjalistycznej wiedzy, ale raczej koncentrują się na rozwijaniu indywidualnych umiejętności oraz cech jednostek. Podczas takich szkoleń najczęściej jest się skoncentrowanym na wrodzonych cechach ludzi, aby w oparciu o nie usprawnić komunikację interpersonalną, a co za tym idzie - wspomóc cały proces pracy. Uczestnicy takich szkoleń najczęściej zdobywają wiedzę nt. rozwiązywania konfliktów, zarządzania czasem i organizacją pracy, negocjacji w konflikcie, kreatywnego myślenia, pracy w zespole czy podejmowania decyzji. W tej kategorii można też traktować wszelkie szkolenia związane z rozwojem osobistym.
Szkolenia pracowników w firmie, jak można zauważyć, dotyczą niemal wszelkich możliwych tematów. Jeśli więc zastanawiasz się, jakie szkolenia dla pracowników wybrać, to przede wszystkim powinieneś się zorientować odnośnie do tego, jakimi zagadnieniami zainteresowana jest kadra, a także, w jakim stopniu potencjalne szkolenie przełoży się na osiągi pracowników względem wykonywanych obowiązków.
Metody szkolenia pracowników
Jak już kilkukrotnie określiliśmy, szkolenia i rozwój pracowników jest niezwykle istotny w każdej firmie. Na wyróżnienie zasługuje przede wszystkim szeroka oferta kursów, jak i wiele różnorodnych metod ich przeprowadzania. Okazuje się, że to nie tylko - jak mogłoby się wydawać - wielogodzinne wykłady oparte w głównej mierze na teorii. Nowoczesne metody szkolenia pracowników zakładają, że możliwie duży nacisk kładzie się na praktykę. Mało tego - metody szkoleniowe nie kończą się wyłącznie na wykładach - mogą one przyjmować różne formy.
Przede wszystkim szkolenia mogą się odbywać w miejscu pracy, jak i poza stanowiskiem. Pierwsza z nich jest najczęściej stosowana, a za dużą zaletę uznaje się jej relatywnie niski koszt. Przykładem szkolenia w miejscu pracy jest chociażby proces wdrożenia pracownika. Szkolenia poza stanowiskiem pracy z kolei mogą się odbywać we wszelkiego rodzaju miejscach - od takich, jak sale konferencyjne w centrum miasta (w tym np. sale konferencyjne Warszawa, sale konferencyjne Poznań czy sale konferencyjne Kraków), aż po eventy online, w których uczestniczy się bez konieczności wychodzenia z domu. Ponadto, metody szkoleń można podzielić na aktywne i pasywne - wśród nich znajdują się wspomniane wcześniej wykłady, pokazy, case study, odgrywanie ról, historie i analogie, gry szkoleniowe czy eksperymenty. Szkolenia pracowników - rodzaje można również podzielić ze względu na innowacyjność. Odbywają się one przez Internet i mogą mieć formę e-learningu, b-learningu albo webcastu.
Cele szkolenia pracowników
Cel szkolenia pracowników można ogólnie określić jako zdobycie umiejętności, wiedzy oraz kompetencji niezbędnych do odpowiedniej realizacji zadań. Jednak zalety szkolenia pracowników mają duże znaczenie nie tylko dla całej organizacji, ale i także dla szkolonych jednostek. W taki sposób pracownicy mają okazję poszerzyć własne horyzonty na danym stanowisku pracy i stać się jeszcze bardziej efektywnymi specjalistami w jakimś zakresie. Oczywiście wraz z tym kształtowany jest większy kapitał ludzki w danym zakładzie pracy, co z kolei przekłada się na lepsze wyniki.
W praktyce te firmy, które nie inwestują w szkolenia swojej kadry, nie tylko więc nie pomagają jednostkom w rozwoju ich potencjału, ale także też często nie są na bieżąco z różnorodnymi zmianami, co przekłada się na to, że nie są w stanie w efektywny sposób konkurować na rynku. Jednocześnie zauważyć można spadek ich produktywności oraz mniejsze zainteresowanie danymi usługami czy produktami. Jak więc można zauważyć, szkolenia pracowników a rozwój organizacji to zjawiska ściśle ze sobą połączone. Warto też dodać, że celem niektórych szkoleń jest też zbudowanie odpowiedniego poziomu motywacji i zaangażowania pracowników. Służą temu szkolenia motywacyjne dla pracowników, które zwykle odbywają się w formie warsztatów i skoncentrowane są na przeprowadzeniu pewnego rodzaju zmiany u osób pracujących, która bazuje na specyfice kultury organizacyjnej firmy oraz typach osobowości poszczególnych jednostek.
W tym artykule staraliśmy się udowodnić, że szkolenia pracowników mają bardzo duże znaczenie i wynika z nich wiele korzyści. Zdecydowanie więc warto zainteresować się tym tematem, szczególnie, że oferta szkoleń i kursów jest bardzo szeroka. Różnią się one nie tylko tematyką, ale i sposobem prowadzenia oraz ceną. Tym samym też trudno jest jednoznacznie określić, ile kosztują szkolenia pracowników. Niemniej jednak - jak już wspomnieliśmy - istnieją też różnorodne sposoby na to, aby zdobyć dofinansowanie do szkoleń. Mając to na względzie, chyba trudno jest przejść obojętnie obok takiej propozycji, która wręcz gwarantuje szereg wymiernych korzyści, które będą dostrzegalne zarówno z poziomu zaangażowania pracowników, nowej jakości ich pracy, a co za tym idzie - satysfakcji z wykonywanych obowiązków i wyników całej firmy.