Różnice kulturowe w biznesie międzynarodowym

Chyba każdy przynajmniej raz miał okazję słyszeć powiedzenie "co kraj to obyczaj". Niezależnie od tego, w jakim kontekście zostało ono wypowiedziane, to musisz wiedzieć, że odnosi się również do biznesu. W związku z tym warto poznać konkretne różnice kulturowe w biznesie, by w przyszłości nie popełnić żadnej gafy. To zupełnie normalne, że każda kultura posiada własne wzorce zachowań, które są przekazywane z pokolenia na pokolenie.

Zachowania poszczególnych ludzi w bezpośredni sposób związane są z historią, przyjętymi powszechnie normami, wartościami oraz mentalnością poszczególnych grup. Ma to także związek z różnorodnymi stereotypami. Z tego artykułu dowiesz się, jak dokładnie prezentują się różnice kulturowe w biznesie międzynarodowym. Dodatkowo opiszemy też, czym wyróżnia się polska kultura biznesu na tle innych krajów. Jeśli zatem jesteś zainteresowany tym tematem, to koniecznie zostań z nami! Po przeczytaniu tego tekstu już nic nie powinno Cię zaskoczyć.


Jak radzić sobie z różnicami kulturowymi w biznesie międzynarodowym?

Wiele osób zastanawia się, jak w ogóle radzić sobie z różnicami kulturowym w zakresie biznesu międzynarodowego. Trudno jest jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Przede wszystkim trzeba mieć świadomość tychże różnic, bo tylko wtedy wiadomo, jak się zachować w stosunku do przedstawicieli innych narodowości. Różnice kulturowe czasami są naprawdę diametralne, dlatego absolutnie konieczne jest zapoznanie się z nimi. W przeciwnym razie mogłoby dojść do niejednej faux pas. Dotyczy to zarówno kwestii takiej jak płacenie na spotkaniu biznesowym, jak i dress code. M.in. właśnie w tym celu stworzone zostały zasady savoir vivre, które dokładnie określają kto i jak powinien się zachować w określonej sytuacji. Jeśli zbliża się jakieś wydarzenie, w którym będą brali udział goście z różnych krajów, to koniecznie musisz poznać ich zwyczaje, normy i zasady, które towarzyszą im na co dzień w pracy. Zdecydowanie ułatwi to proces nawiązywania kontaktu i budowania wartościowych relacji biznesowych.


Różnice kulturowe w biznesie

Jak już zostało wspomniane - różnice kulturowe w biznesie dotyczą niemal każdego aspektu tego typu wydarzeń. Odnoszą się m.in. do komunikacji, a co za tym idzie - współpracy pomiędzy firmami międzynarodowymi. Doskonałym przykładem jest fakt, iż podczas budowania wszelkich relacji dla Amerykanów niezwykle istotny jest small talk, dla Brytyjczyków - dość specyficzny humor, a dla Chińczyków - konsultowanie wszelkich kwestii z przełożonym albo całym zespołem. Podczas komunikacji oczywiście bardzo ważny jest sposób zwracania się do siebie. I tutaj przykładowo w Austrii dużą wagę przywiązuje się do tytułów, natomiast w USA - do posługiwania się imionami. Jedną z największych różnic widać w momencie ustalania miejsca spotkania biznesowego. W Polsce najczęściej są to wszelkie sale konferencyjne lub biura, natomiast w Japonii można dostać zaproszenie do... baru karaoke! Mniejszym zaskoczeniem nie jest wcale Finlandia, w której to wszelkie kontakty towarzyskie (w tym biznesowe) zawiera się nawet w saunie.


Różnice kulturowe - przykłady

Zaprezentowane wyżej różnice kulturowe - przykłady to dopiero początek! Kolejny kluczowy aspekt to język ciała. Zacznijmy może od wyrazu twarzy - zarówno w Ameryce, jak i Europie uśmiechowi przypisuje się wiele znaczeń, jednak zdecydowana większość z nich - albo nawet wszystkie - mają pozytywny wydźwięk. Nieco inaczej jest w kulturze azjatyckiej, w której to chichot albo śmiech stanowi oznakę zażenowania, zdenerwowania albo nawet strachu. Francuzi z kolei posiadają dość specyficzny wyraz twarzy i raczej nie śmieją się zbyt często. Bardzo podobnie jest z gestami. Najmocniejszym uściskiem wyróżniają się mieszkańcy Niemiec, Argentyny i Ameryki. Z kolei w Anglii nie postrząsa się dłonią, sam uścisk jest słabszy a kontakt dłoni bardzo krótki. Francusi również witają się lekko i szybko, a za to Japończycy zazwyczaj w ogóle nie podają dłoni, a jeśli już - to można się spodziewać bardzo słabego uścisku. W kontaktach biznesowych z przedstawicielami różnych narodowości nie powinno się używać takich sygnałów, co do których nie ma się zbyt dużej pewności. Przykładem są Bułgarzy, którzy na znak zgody kręcą głową w taki sposób, jak gdyby czemuś zaprzeczali.


Kultura biznesu w Polsce

Kultura biznesu w Polsce oczywiście także jest dość charakterystyczna. W naszym kraju bardzo duże znaczenie przypisuje się do stroju, kolejności witania się i przedstawiania w pracy, a także punktualności czy przepuszczania kobiet w drzwiach. Jeśli ktoś dopiero co dołącza do branży biznesowej to zdecydowanie w pierwszej kolejności powinien zapoznać się przynajmniej z podstawowymi zasadami savoir vivre, dzięki którym zostanie pozytywnie odebrany przez współpracowników. Ma to bardzo duże znaczenie szczególnie na początku kariery! Z czasem pamiętanie o wszelkich etykietach z pewnością przełoży się na liczne sukcesy, w końcu partnerzy biznesowi bardzo cenią profesjonalizm oraz szeroko pojętą klasę.

Polceane obiekty konferencyjne

Tomorrow by DTI

Tomorrow by DTI

Warszawa
Sztuka na Miejscu

Sztuka na Miejscu

Wrocław
EVENT ARENA

EVENT ARENA

Szczecin

Mogą Cię Zainteresować również

Savoir vivre w biznesie

Savoir vivre w biznesie

Sukienki biznesowe - jaką sukienkę biznesową wybrać?

Sukienki biznesowe - jaką sukienkę biznesową wybrać?

Kto płaci na spotkaniu biznesowym?

Kto płaci na spotkaniu biznesowym?