Różnice kulturowe w biznesie międzynarodowym
Chyba każdy przynajmniej raz miał okazję słyszeć powiedzenie "co kraj to obyczaj". Niezależnie od tego, w jakim kontekście zostało ono wypowiedziane, to musisz wiedzieć, że odnosi się również do biznesu. W związku z tym warto poznać konkretne różnice kulturowe w biznesie, by w przyszłości nie popełnić żadnej gafy. To zupełnie normalne, że każda kultura posiada własne wzorce zachowań, które są przekazywane z pokolenia na pokolenie.
Zachowania poszczególnych ludzi w bezpośredni sposób związane są z historią, przyjętymi powszechnie normami, wartościami oraz mentalnością poszczególnych grup. Ma to także związek z różnorodnymi stereotypami. Z tego artykułu dowiesz się, jak dokładnie prezentują się różnice kulturowe w biznesie międzynarodowym. Dodatkowo opiszemy też, czym wyróżnia się polska kultura biznesu na tle innych krajów. Jeśli zatem jesteś zainteresowany tym tematem, to koniecznie zostań z nami! Po przeczytaniu tego tekstu już nic nie powinno Cię zaskoczyć.
Jak radzić sobie z różnicami kulturowymi w biznesie międzynarodowym?
Wiele osób zastanawia się, jak w ogóle radzić sobie z różnicami kulturowym w zakresie biznesu międzynarodowego. Trudno jest jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Przede wszystkim trzeba mieć świadomość tychże różnic, bo tylko wtedy wiadomo, jak się zachować w stosunku do przedstawicieli innych narodowości. Różnice kulturowe czasami są naprawdę diametralne, dlatego absolutnie konieczne jest zapoznanie się z nimi. W przeciwnym razie mogłoby dojść do niejednej faux pas. Dotyczy to zarówno kwestii takiej jak płacenie na spotkaniu biznesowym, jak i dress code. M.in. właśnie w tym celu stworzone zostały zasady savoir vivre, które dokładnie określają kto i jak powinien się zachować w określonej sytuacji. Jeśli zbliża się jakieś wydarzenie, w którym będą brali udział goście z różnych krajów, to koniecznie musisz poznać ich zwyczaje, normy i zasady, które towarzyszą im na co dzień w pracy. Zdecydowanie ułatwi to proces nawiązywania kontaktu i budowania wartościowych relacji biznesowych.
Różnice kulturowe w biznesie
Jak już zostało wspomniane - różnice kulturowe w biznesie dotyczą niemal każdego aspektu tego typu wydarzeń. Odnoszą się m.in. do komunikacji, a co za tym idzie - współpracy pomiędzy firmami międzynarodowymi. Doskonałym przykładem jest fakt, iż podczas budowania wszelkich relacji dla Amerykanów niezwykle istotny jest small talk, dla Brytyjczyków - dość specyficzny humor, a dla Chińczyków - konsultowanie wszelkich kwestii z przełożonym albo całym zespołem. Podczas komunikacji oczywiście bardzo ważny jest sposób zwracania się do siebie. I tutaj przykładowo w Austrii dużą wagę przywiązuje się do tytułów, natomiast w USA - do posługiwania się imionami. Jedną z największych różnic widać w momencie ustalania miejsca spotkania biznesowego. W Polsce najczęściej są to wszelkie sale konferencyjne lub biura, natomiast w Japonii można dostać zaproszenie do... baru karaoke! Mniejszym zaskoczeniem nie jest wcale Finlandia, w której to wszelkie kontakty towarzyskie (w tym biznesowe) zawiera się nawet w saunie.
Różnice kulturowe - przykłady
Zaprezentowane wyżej różnice kulturowe - przykłady to dopiero początek! Kolejny kluczowy aspekt to język ciała. Zacznijmy może od wyrazu twarzy - zarówno w Ameryce, jak i Europie uśmiechowi przypisuje się wiele znaczeń, jednak zdecydowana większość z nich - albo nawet wszystkie - mają pozytywny wydźwięk. Nieco inaczej jest w kulturze azjatyckiej, w której to chichot albo śmiech stanowi oznakę zażenowania, zdenerwowania albo nawet strachu. Francuzi z kolei posiadają dość specyficzny wyraz twarzy i raczej nie śmieją się zbyt często. Bardzo podobnie jest z gestami. Najmocniejszym uściskiem wyróżniają się mieszkańcy Niemiec, Argentyny i Ameryki. Z kolei w Anglii nie postrząsa się dłonią, sam uścisk jest słabszy a kontakt dłoni bardzo krótki. Francusi również witają się lekko i szybko, a za to Japończycy zazwyczaj w ogóle nie podają dłoni, a jeśli już - to można się spodziewać bardzo słabego uścisku. W kontaktach biznesowych z przedstawicielami różnych narodowości nie powinno się używać takich sygnałów, co do których nie ma się zbyt dużej pewności. Przykładem są Bułgarzy, którzy na znak zgody kręcą głową w taki sposób, jak gdyby czemuś zaprzeczali.
Kultura biznesu w Polsce
Kultura biznesu w Polsce oczywiście także jest dość charakterystyczna. W naszym kraju bardzo duże znaczenie przypisuje się do stroju, kolejności witania się i przedstawiania w pracy, a także punktualności czy przepuszczania kobiet w drzwiach. Jeśli ktoś dopiero co dołącza do branży biznesowej to zdecydowanie w pierwszej kolejności powinien zapoznać się przynajmniej z podstawowymi zasadami savoir vivre, dzięki którym zostanie pozytywnie odebrany przez współpracowników. Ma to bardzo duże znaczenie szczególnie na początku kariery! Z czasem pamiętanie o wszelkich etykietach z pewnością przełoży się na liczne sukcesy, w końcu partnerzy biznesowi bardzo cenią profesjonalizm oraz szeroko pojętą klasę.