Rozmowy kwalifikacyjne w hotelach
Każdy, kto stara się o pracę w hotelu, powinien mieć świadomość, że rekruter szczegółowo przygląda się informacjom zawartym w CV potencjalnego pracownika. Rozmowa kwalifikacyjna służy ich weryfikacji - rekruter ocenia kandydata m. in. pod względem umiejętności, znajomości języków obcych, kompetencji miękkich oraz komunikatywności czy odporności na stres. Wszystkie te umiejętności są szczególnie istotne w pracy hotelowego recepcjonisty czy menadżera.
Jeżeli kandydat otrzymuje zaproszenie na rozmowę kwalifikacyjną w hotelu, to oznacza to, że połowę sukcesu ma już za sobą, ponieważ zainteresował potencjalnego pracodawcę swoją osobą. Pełny sukces osiągnie wtedy, gdy to zainteresowanie podtrzyma oraz udowodni, że rzeczywiście sprawdzi się pracując na danym stanowisku.
Jak przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej?
Niezależnie od tego, czy jest to hotel w centrum miasta czy na obrzeżach - praca w takim miejscu wiąże się z częstym kontaktem z ludźmi, wymaga więc od pracownika wysokiej kultury osobistej. Żeby zrobić dobre pierwsze wrażenie, należy przybyć na rozmowę punktualnie, być przygotowanym, uśmiechniętym oraz poprawnie i przede wszystkim uprzejmie się wyrażać. Często pracodawcy zwracają uwagę na to, czy kandydat utrzymuje z nimi kontakt wzrokowy. Jest to istotna kwestia, ponieważ ze spojrzenia można wyczytać pewność siebie, zainteresowanie, strach i inne emocje.
W doborze stroju ważna jest zasada stosowności
Praca w branży hotelarskiej, szczególnie na stanowiskach kierowniczych i w recepcji, wymaga odpowiedniego stroju. Najważniejsze jest, by umieć dostosować ubiór do powagi miejsca, w jakim kandydat chciałby pracować. Do hotelu***** należy wybrać najbardziej elegancką opcję. Kobiety mogą włożyć garsonkę lub kostium, natomiast mężczyźni garnitur bądź elegancką koszulę z dobrze skrojoną marynarką. Ubiór jest oznaką szacunku dla rekrutera. Z tego względu zawsze lepiej ubrać się zbyt elegancko niż zbyt niechlujnie. Oprócz elegancji ważne są także wygoda i minimalizm w doborze dodatków. Zbyt wysokie, a przez to niekomfortowe szpilki, lub krzykliwa biżuteria może negatywnie wpłynąć na ocenę wizerunku kandydata. Jeżeli rozmowa odbywa się w kameralnym pensjonacie, można postawić na mniej oficjalny strój.
Klasyczne pytania na rozmowie kwalifikacyjnej w hotelu
Niezależnie od tego, czy jest to stanowisko recepcyjne czy menadżerskie, pracodawca będzie wymagał od kandydata odpowiedniej wiedzy i predyspozycji. Podczas rozmowy pojawiają się pytania nawiązujące do CV - związane z umiejętnościami, doświadczeniem, osiągnięciami itp. Pracodawca będzie chciał je zweryfikować - należy się spodziewać przede wszystkim rozmowy w języku obcym, którego znajomość się zadeklarowało.
Rekruter z pewnością zada też pytania dotyczące stanowiska, na które się aplikuje - np. "Dlaczego chce pani/pan pracować w naszym hotelu?", "Jakie umiejętności uznaje pani/pan za najważniejsze w pracy na tym stanowisku?" Dzięki temu przyszły pracodawca zyska pełniejszy obraz osoby kandydata. Praca na recepcji wiąże się zwykle z dużym stresem - rekruter może też sprawdzić, jak dana osoba radzi sobie w stresujących chwilach poprzez symulację kłopotliwych sytuacji - np. "Jak by pani/pan zareagował/a, gdyby do recepcji przyszedł awanturujący się klient?".
Kandydat na stanowisko hotelowego recepcjonisty często jest pytany przez gości o dojazd do konkretnego miejsca lub dostępne w pobliżu hotelu rodzaje transportu. Rekruter może więc zadać kilka pytań związanych z lokalizacją najpopularniejszych obiektów w okolicy - np. "Jak dojechać z hotelu do lotniska/na dworzec/do centrum?". Warto już wcześniej zapoznać się z topografią miasta, przygotować sobie odpowiedzi na podobne pytania, by na rozmowie nie dać się zaskoczyć.
Czego należy unikać? Najczęstsze błędy
Do najbardziej rażących błędów należą przede wszystkim nieodpowiedni strój, niedotrzymanie terminu rozmowy - duże spóźnienie lub przyjście o wiele za wcześnie i zamieszczanie nieprawdziwych informacji w CV - nie warto tego robić, ponieważ podczas rozmowy i tak wszystko wyjdzie na jaw. Brak kontaktu wzrokowego może zostać odebrany jako brak zainteresowania posadą. Oprócz tego należy również unikać negatywnych opinii dotyczących byłego pracodawcy, ponieważ jest to bardzo niekulturalne oraz pytanie o wynagrodzenie na samym początku rozmowy. W większości przypadków tego typu błędy dyskwalifikują kandydata już podczas wczesnego etapu rekrutacji.
Równie ważne jak pierwsze wrażenie, jest także pożegnanie. Przy wyjściu warto podziękować za zaproszenie na rozmowę, za poświęcony czas i uścisnąć dłoń rekrutera.