Promocja obiektu szkoleniowo-konferencyjnego

Hotelarze starają się co roku powiększać liczbę zadowolonych z pobytu gości, a tym samym walczą o pozyskiwanie coraz większej liczby klientów. Nie jest to proste zadanie. Jest jeszcze trudniej, jeśli właściciel hotelu chce pozyskać klienta biznesowego, bowiem w tym przypadku promocja opiera się już nie tylko promowaniu zaplecza noclegowego, restauracji czy SPA, ale również na zaznaczeniu obecności sal konferencyjnych i szkoleniowych oraz podkreśleniu ich atutów.


Jak powinna wyglądać promocja obiektu szkoleniowo-konferencyjnego?

Rozpoczyna się ona tak samo jak w przypadku promocji zwykłego hotelu - od sporządzenia planu. Bez tego ani rusz! Nie możemy inwestować w narzędzia marketingowe, bez wcześniejszego przemyślenia sprawy i ustalenia strategii. Musimy zadać sobie kilka kluczowych pytań: Na czym zależy nam najbardziej? Jak szybko chcemy to osiągnąć? Jaki budżet przewidujemy na promocję obiektu szkoleniowego i obiektu konferencyjnego? Czy mamy Plan B, na wypadek gdyby Plan A nie wypalił?

Bez względu na to czy nasze zaplecze konferencyjne znajduje się hotelu, pensjonacie, pałacu czy dworku, promocja takiego obiektu odbywa się podobnie. Zmieniają się tylko konkretne atuty i atrakcje, które można szczególnie podkreślić.

W pałacu mogą to być "zabytkowe mury", "wycieczka tajemnymi zamkowymi przejściami" czy "sypialnia, w której spała niegdyś szlachcianka taka i taka". Hotel***** ma wiele atutów, które można podkreślić w przekazach reklamowych: "komfortowe pokoje", "luksusowa strefa SPA", "restauracja z wyśmienitym jedzeniem". Opracowując strategię właściciel hotelu lub osoby odpowiedzialne za promocję obiektu konferencyjnego muszą usiąść i zastanowić, co mają najlepszego i co wyróżnia ich od konkurencji.

Jakie formy marketingu wybrać do promocji obiektów szkoleniowo-konferencyjnych?

Przeprowadzane od kilku lat badania wykazują, że najważniejszymi kanałami jest internet i polecenia, czyli tzw. marketing szeptany. Reklama w telewizji, radiu czy gazecie daje coraz mniejsze rezultaty. A na pewno nie współmierne do środków finansowych włożonych w te konkretne formy promocji.


Znacznie więcej zwolenników zyskuje marketing internetowy. W dobie internetu nikogo to pewnie już nie dziwi. Praktycznie każdy obywatel naszego kraju posiada dostęp do internetu - obojętnie czy na komputerze, komórce, tablecie czy innych elektronicznych urządzeniach. Codziennie przeglądamy Facebooka i inne profile społecznościowe, wpisujemy rozmaite frazy w wyszukiwarkę Google i YouTube. Hotelarze wykorzystują to i inwestują coraz więcej środków w internetową promocję.

Jakie narzędzia e-marketingu wybrać do promocji obiektu z zapleczem konferencyjnym?


Jest wiele bardziej i mniej skutecznych narzędzi. My dzisiaj zdradzimy, w które narzędzia warto zainwestować i które rzeczywiście mają szansę przełożyć się na zwiększenie liczby gości zarówno indywidualnych, jak i biznesowych, a co za tym idzie na realne zwiększenie przychodów.


Google Ads - to narzędzia, które jest w stanie dotrzeć hotelarzom z ofertą do szerokiego grona użytkowników. To, ile zapłacimy ostatecznie za reklamę w Google Ads, zależy od kliknięć (wejść na stronę lub inne miejsce, na którym nam zależy). Oczywiście na początku tworzenia kampanii Google Ads można ustalić maksymalny budżet, jaki chcemy przeznaczyć na promocję obiektu szkoleniowo-konferencyjnego, wtedy mamy pewność, że nie ściągnie nam więcej środków z karty niż byśmy tego chcieli.

To najszybsza metoda na zaznaczenie obecności obiektu w internecie i w ogóle na tej planecie. Użytkownikowi szukającemu w wyszukiwarce Google hotelu lub po prostu miejsca na organizację konferencji lub szkolenia, wyświetlą się na samej górze tzw. linki sponsorowane z dopiskiem "reklama" lub "sponsorowane". Co do zasady użytkownik chętniej wchodzi na strony, które wyświetlają się na pierwszych kilku pozycjach listy wyszukiwania.

Inwestowanie w kampanie Google Ads daje większe szanse, że potencjalnie zainteresowana osoba wejdzie na stronę naszego hotelu czy zamku, zapozna się z naszą ofertą i skorzysta z naszych usług, decydując się zarezerwować pokój lub wynająć salę na konferencję.

Alternatywą do Google Ads (choć naszym skromnym zdaniem bardziej uzupełnieniem) jest Facebook Ads. Dzięki temu portalowi społecznościowemu hotelarze, managerowie lub osoby zarządzające działami marketingu w hotelu, również mogą dotrzeć z ofertą do większej liczby osób.

Ponadto, Facebook ma tę przewagę nad Google Ads, że w jego kampaniach można sprecyzować grupę docelową pod kątem np. miejsca zamieszkania, płci, wieku czy zainteresowań. Osobom pasującym do kryteriów wyświetlają się reklamy lub posty sponsorowane po prawej stronie ekranu lub przeplatają się z postami znajomych lub profili, które lubią i obserwują.


Zyskującym coraz większą popularność narzędziem marketingu internetowego jest remarketing. Kampania remarketingowa może przebiegać różnie, ale ogólnie rzecz ujmując, chodzi po prostu o PRZYPOMINANIE się użytkownikowi, że istniejemy.

Jeśli osoba wejdzie stronę hotelu, zamku, dworku czy innego obiektu konferencyjno-szkoleniowego, ale nie dokona interesującej nas czynności (np. nie zarezerwuje pokoju lub sali szkoleniowej, nie zapisze się do newslettera lub nie wyśle zapytania o ofertę), możemy za jakiś czas przypomnieć jej, że nasza strona ciągle funkcjonuje i cały czas na nią czeka.

Czasem takim osobom wyświetlane są również kody rabatowe, żeby jeszcze bardziej zachęcić do odwiedzenia tego konkretnego obiektu. Sprytne, co? Trochę przerażające, ale skuteczne! Jeśli nawet hotel nie pozyska klienta akurat w tym konkretnym miejscu, zbuduje w głowach użytkowników internetu swój wizerunek.

To tylko kilka z form promocji obiektu z zapleczem konferencyjnym lub szkoleniowym, które pomagają  hotelarzom pozyskać klientów biznesowych i zaznaczyć swoją obecność na rynku obiektów konferencyjnych w Polsce. Naszym zdaniem, warto do kampanii promocyjnej obiektu wprowadzić kilka narzędzi marketingowych, bowiem zwiększa to szanse, że któreś narzędzie okaże się szczególnie pomocne w walce o gości biznesowych.

Jak wypromować obiekt szkoleniowo-konferencyjny?
To pytanie zadaje sobie wielu hotelarzy i osób odpowiedzialnych za marketing obiektu. Jakie formy promocji wybrać, na co przeznaczyć największe środki finansowe?