12 09-2014
PR hotelarski, czyli jak wzbudzić zainteresowanie mediów i zyskać lojalnych klientów
Działania PR-owe w porównaniu z reklamą to proces żmudny i czasochłonny. Przynosi on jednak zdecydowanie większe korzyści, które,co najważniejsze, są długofalowe. Podejmując się określonych kroków w celu wypromowania obiektu hotelowego w mediach należy nastawić się przede wszystkim na wytrwałość i konsekwencję w działaniu. Trzeba też pamiętać o tym, że, o ile kampania reklamowa to swojego rodzaju rewolucja, mająca na celu szybkie i mocne przykucie uwagi odbiorców, o tyle PR to powolna ewolucja, która krok po kroku prowadzi do celu.
Działania PR-owe obejmują najróżniejsze techniki, od tworzenia długotrwałej relacji z mediami, promocj na portalach branżowych czy w odpowiednich magazynach oraz programach telewizyjnych i radiowych, po organizowanie ciekawych eventów z udziałem celebrytów, przykuwających uwagę zarówno dziennikarzy jak i potencjalnych gości. Jednak podstawą, o której należy pamiętać rozpoczynając jakiekolwiek działanie jest określenie celu i odpowiedzenie sobie na pytanie, co chcemy za pomocą PR-u dla naszego hotelu osiągnąć.
Przede wszystkim należy określić grupę docelową naszych poczynań. Trzeba sprecyzować, na jakich klientów hotel jest najbardziej nastawiony, albo jakich chciałby skusić swoją ofertą. Opcji jest wiele: mogą to być rodziny z dziećmi, relaksujące pobyty indywidualne lub też organizacja konferencji, szkoleń i wyjazdów służbowych. Wiedząc, jakich gości chcielibyśmy widzieć w naszym obiekcie, należy sprecyzować ich potrzeby i stworzyć na tej podstawie odpowiednie dla danej grupy docelowej atrakcje i usługi. Ważne jest, aby zanim rozpocznie się promocja w mediach, potrzebne zmiany w hotelu zostały już wprowadzone, ponieważ media będą zainteresowane opisywaniem faktów, a nie reklamowaniem czegoś, co jest jedynie gdybaniem.
Gdy odpowiedni target został wybrany, a dopasowana do niego oferta stworzona, trzeba nawiązać pozytywne relacje z mediami. Jest to proces wymagający dużej cierpliwości i wytrwałości, ale z pewnością przyniesie efekty. Dużym plusem kształtowania odpowiednich relacji medialnych są ich niskie koszty. Rozsyłanie informacji prasowych, zazwyczaj nic nie kosztuje, ale istnieje ryzyko, że to, co chcieliśmy przekazać zostanie mocno obcięte albo zmienione. Jest to więc swojego rodzaju ryzyko, ale można je zniwelować starając się nawiązać długofalowe i przyjazne stosunki z odpowiednimi osobami, dzięki czemu uda nam się zapewnić sobie gwarancję rzetelności ze strony dziennikarzy.
Tworzenie odpowiedniego wizerunku w mediach to oczywiście nie tylko kontakt z odpowiednimi magazynami i portalami branżowymi, ale też organizacja eventów, najlepiej z udziałem celebrytów. Taka forma promocji, jest niestety kosztowna, ale z pewnością zapewni uwagę mediów oraz potencjalnych gości. A dobre zdanie o hotelu osób sławnych, bardzo silnie oddziałuje na opinię publiczną.
To, co na zakończenie warto podkreślić, to fakt, że wszelkie działania PR-owe wymagają konsekwencji i wytrwałości, a także spójności wynikającej z celu, jaki obraliśmy na samym początku rozpoczęcia procesu. Ważne jest również postawienie na kreatywność. Im bardziej oryginalne formy promocji naszego hotelu, tym większe zainteresowanie będą wzbudzać nie tylko wśród dziennikarzy, którzy z chęcią będą o nas pisać, ale także gości, którzy z ciekawością odwiedzą nasz obiekt. A stąd już tylko krok do bardziej materialnych korzyści naszych starań.