Notka prasowa - co to, co zawiera, jak napisać?

Czy w szeroko pojętym biznesie trzeba sporo pisać? Zdecydowanie tak. Niezależnie od branży, w której działasz, może się okazać, że tworzenie różnorodnych dokumentów i pism stanie się ważnym punktem w Twoich codziennych obowiązkach. Z pewnością najwięcej czasu poświęcisz m.in. na tworzenie takich treści, jak np. agenda spotkania czy zaproszenia na konferencję. Jeśli z kolei będziesz zapraszamy na różnorodne wydarzenia, to musisz też potrafić stworzyć potwierdzenie przybycia na spotkanie biznesowe. Ponadto równie ważne miejsce w biznesie zajmują też notki prasowe, które stanowią temat tego artykułu.

Dokładnie wyjaśnimy w nim, czym jest notka prasowa, z jakich elementów się składa, kto powinien ją napisać i w jakim celu. Jeśli zatem interesuje Cię, jak wygląda notka prasowa, to koniecznie zostań z nami! Nawet jeśli zostaniesz poproszony o napisanie notki prasowej, to po przeczytaniu tego tekstu zdecydowanie nie będzie to dla Ciebie aż nadto duże wyzwanie. Rozsiądź się zatem wygodnie - serdecznie zapraszamy do lektury!  


Co powinna zawierać i jak napisać notkę prasową?

Chyba każdy choć raz spotkał się ze zjawiskiem notki prasowej. Niemniej jednak z pewnością nie wszyscy mieli okazję napisać tego rodzaju test. Posiada on dość konkretne wyznaczniki, dzięki którym zdecydowanie nie sposób pomylić tego rodzaju testu z innym. Prasowa notka jest dość charakterystyczna. Wyróżnia się m.in. faktem, iż zamiast specjalnych zabiegów literackich musi przede wszystkim posiadać wysoką zawartość merytoryczną oraz możliwie najwięcej konkretów.

Zanim jednak podamy definicję tego tekstu, to warto podkreślić, iż tworzenie notek prasowych to głównie obowiązek osób, które w danej firmie są odpowiedzialne za media relations. Piszą one notki prasowe dotyczące różnorodnych wydarzeń z życia przedsiębiorstwa. Tego typu tekst następnie trafia do wszelkich dziennikarzy i redakcji, którzy owe informacje po prostu rozprzestrzeniają dalej. Wszystko jednak pod warunkiem, że dana notka będzie interesująca, ciekawa i napisana w taki sposób, że przyciągnie potencjalnych odbiorców. Od artykułu dziennikarskiego notka prasowa różni się tym, że jej autorem nie jest dziennikarz, a PR-owiec. Warto przy tym zaznaczyć, że nawet krótka notka prasowa jest w stanie odpowiednio spełnić swoją rolę - oczywiście tylko wtedy, gdy jest dobrze napisana.


Notka prasowa - co to jest?

Najwyższa pora dokładnie wyjaśnić, notka prasowa - co to jest. Otóż to nic innego, jak krótka informacja dotycząca konkretnego wydarzenia mającego miejsce w obrębie danej firmy. Za jej główny cel uznaje się informowanie odbiorców o tym, co dzieje się w konkretnym przedsiębiorstwie. Bardzo ważnym aspektem jest to, że notka prasowa nie powinna zawierać aż nadto wyszukanego języka, zbędnych ozdobników, bogatych opisów czy subiektywnych komentarzy osoby, która dany tekst napisała.

Jak już wcześniej zaznaczyliśmy, notka musi być konkretna, przejrzysta oraz oczywiście ciekawa. To od tego, w jaki sposób została napisana, zależy, czy dana gazeta, telewizja (lub jakiekolwiek inne medium) będzie tym zainteresowane. Podczas tworzenia tego typu treści miej zatem na uwadze fakt, że notka musi być warta czasu odbiorcy, który zdecyduje się dany test przeczytać. Notka prasowa - przykład to chociażby sytuacja, w której dana firma przygotowuje się do targów branżowych albo otwiera zupełnie nowy dział. Może to być również rozszerzenie oferty przedsiębiorstwa o wynajem takich miejsc, jak sale konferencyjne.


Co powinna zawierać notka prasowa?

Jeśli zastanawiasz się, co powinna zawierać notka prasowa, to jesteś w odpowiednim miejscu. Przede wszystkim musisz wiedzieć, że taki tekst musi stanowić uporządkowany i skrótowy opis konkretnego wydarzenia. Im więcej klarownych informacji, tym oczywiście lepiej. Test musi być logiczny, spójny i bezstronny. Bardzo ważne jest to, że w notce prasowej muszą się znaleźć sprawdzone fakty, takie jak chociażby konkretne liczby, dane czy źródła. Używanie sformułowań w stylu „nasza firma ma najmocniejszą pozycję w branży” zdecydowanie nie jest profesjonalne ani nawet odpowiednie.

W każdym poradniku dotyczącym tego, jak napisać notkę prasową, z pewnością przeczytasz, że musi się ona składać z trzech głównych elementów. Pierwszym z nich jest oczywiście wstęp, a więc nic innego, jak krótka informacja odnośnie do tego, o czym jest dany tekst. Kolejnym elementem jest parę akapitów, które przybliżają czytelnikowi dane wydarzenie, usługę albo produkt, o którym piszesz. Trzecia i zarazem ostatnia część to tzw. treść właściwa. To właśnie w niej musisz podać szczegółowe informacje związane z tematem. Podczas pisania notki prasowej możesz sobie wyobrazić, że ów tekst ma być odwróconą piramidą - a więc musi być pisany od ogółu do szczegółu.


Notka prasowa - jak napisać?

Wcale nie dziwi nas duża liczba pytań o to, notka prasowa - jak napisać. W praktyce jest to bowiem dość trudne zadanie - zwłaszcza, gdy wykonuje się je po raz pierwszy. Zatem do sedna - jak pisać notkę prasową. Po pierwsze, trzeba pamiętać o tym, że nie może być ona zbyt długa. Uznaje się, że dobra notka prasowa zdecydowanie nie przekraczać dwóch stron A4. Po drugie, treść notki oczywiście musi być aktualna - nie może ona traktować o zdarzeniu sprzed kilku miesięcy lub lat. Po trzecie, bardzo dobrym nawykiem jest sprawdzanie własnych tekstów. Notkę prasową należy zawsze przeczytać przed wysłaniem do redakcji. Niedopuszczalne są w niej wszelkie błędy stylistyczne, ortograficzne czy interpunkcyjne, które - trzeba podkreślić - mogą się zdarzyć każdemu. Jeśli nie jesteś pewien jakiegoś zapisu, nie miej oporów z tym, by prosić o pomoc swoich współpracowników. Korzystanie z pomocy to żadna ujma! Tak właśnie według nas prezentują się najważniejsze zasady odnośne do tego, jak się pisze notkę prasową. Aby jednak jeszcze lepiej ten proces zobrazować, powołamy się na konkretny przykład.


Notka prasowa - przykład

Oto notka prasowa - przykłady, która doskonale podsumowuje powyżej przedstawione zasady. Załóżmy, że Twoim zadaniem jest opisanie ważnego osiągnięcia danej firmy, a dokładnie otwarcia nowego obiektu konferencyjnego, który pojawi się w ofercie przedsiębiorstwa. Od tego właśnie powinieneś zacząć - od poinformowania czytelników, że dana marka rozbudowuje swoją ofertę i niebawem z jej usług będzie można skorzystać np. również nad morzem. Kolejna część musi stanowić opis dotychczasowych obiektów (warto, żeby w tym miejscu znalazła się chociażby mapa obiektów). Istotne są też informacje takie jak doświadczenie firmy na rynku, standard oferowanych usług, stylistyka obiektów czy cennik. Ostatnia część notki prasowej musi zawierać dokładne informacje związane z lokalizacją nowego miejsca na konferencję, a także z jego ofertą. Należy napisać, z ilu będzie się składał sal, czy znajdą się w nim miejsca noclegowe, parkingi albo atrakcje dodatkowe. Konieczne jest zawarcie wszystkich szczegółów, które mogą zainteresować potencjalnych gości.

Polceane obiekty konferencyjne

Nosalowy Dwór & Nosalowy Park

Nosalowy Dwór & Nosalowy Park

Zakopane
Hotel Bellotto

Hotel Bellotto

Warszawa
Sheraton Poznan Hotel

Sheraton Poznan Hotel

Poznań

Mogą Cię Zainteresować również

Agenda spotkania - co to, przykład, jak napisać?

Agenda spotkania - co to, przykład, jak napisać?

Zaproszenie na konferencję - jak powinno wyglądać? Wzór, przykład po angielsku

Zaproszenie na konferencję - jak powinno wyglądać? Wzór, przykład po angielsku

Potwierdzenie przybycia na spotkanie biznesowe - jak napisać?

Potwierdzenie przybycia na spotkanie biznesowe - jak napisać?