Jak urozmaicić szkolenie i zwiększyć zaangażowanie uczestników?
Prowadzenie szkolenia to nie taka prosta sprawa, jak mogłoby się wydawać. Wiele oczywiście zależy od tematu spotkania, niemniej jednak celem szkolenia jest nic innego, jak wzrost kompetencji kursantów. Wiedzę należy więc przekazywać w sposób jasny, bez zbędnych zawiłości oraz... na tyle atrakcyjne, aby zaciekawić uczestników.
W związku z tym pojawia się jednak pytanie, jak urozmaicić szkolenie i zwiększyć zaangażowanie uczestników. Odpowiedź nie jest taka jednoznaczna - rozwijamy ją w owym artykule!
Organizacja szkolenia
Organizację szkoleń należy potraktować jak swoiste wyzwanie. Nie tak łatwo bowiem znaleźć odpowiednie miejsce, trafić do grupy docelowej oraz zainteresować potencjalnych uczestników na tyle mocno, aby zdecydowali się wziąć udział w całym spotkaniu. Nie jest to jednak niemożliwe - wręcz przeciwnie!
Kluczem jest oczywiście umiejętne planowanie oraz dobry pomysł. Jeśli już będziesz mieć gotowy temat szkolenia, wybrane miejsce oraz potwierdzony termin, możesz zadbać o marketingową stronę przedsięwzięcia. Bardzo ważne jest wówczas określenie grupy docelowej oraz stworzenie odpowiedniej kampanii, która zainteresuje potencjalnych kursantów. Kiedy już będziesz mieć zamkniętą listę uczestników, skup się na tym, co najważniejsze - na merytorycznej stronie szkolenia oraz technikach zwiększających zaangażowanie uczestników.
Jak urozmaicić szkolenie?
Jeśli zastanawiasz się, jak urozmaicić szkolenie, to musisz wiedzieć, że jesteś w dobrym miejscu! Przede wszystkim powinieneś się skupić na sposobach sprzyjających przekazywanie wiedzy i umiejętności. W tym zakresie niezwykle cenne jest wykorzystanie wszelkich pomocy dydaktycznych oraz urządzeń multimedialnych. Samo prowadzenie spotkania w formie wykładu może się okazać nie tylko niewystarczające, ale też nużące. Dodatkowo nie bój się wykorzystywać podczas szkoleń technik pracy zespołowej, burzy mózgów czy gier sytuacyjnych.
Musisz też wiedzieć, że nic nie działa na wyobraźnię kursantów tak, jak konkretne przykłady. W związku z tym polecamy podczas szkoleń wykorzystać case study, dzięki którym możliwe będzie przekazanie nie tylko teoretycznej wiedzy, ale też tego, jak można ją wykorzystać w praktyce. Podczas omawiania różnych treści korzystaj z nowoczesnych technologii, a więc interaktywnych tablic czy flipchartów - kursanci na pewno to docenią!
Jak zwiększyć zaangażowanie uczestników?
Szkolenie to idealna przestrzeń nie tylko do zdobycia nowej wiedzy, ale też do wymiany doświadczeń. Ta myśl zdecydowanie powinna przyświecać organizatorom tego typu spotkań. Zmierzamy do tego, że szkolenie nie powinno mieć formy typowo wykładowej, podczas której to tylko prowadzący zabiera głos, przekazując wiedzę teoretyczną. Niezwykle ważne jest to, aby angażować uczestników w omawiane zagadnienia, pytając ich m.in. o ich doświadczenia, interpretacje czy przykłady z życia codziennego.
Świetnym pomysłem na to, jak zwiększyć zaangażowanie uczestników, jest zadawanie różnych ćwiczeń - zarówno indywidualnych, jak i grupowych. To właśnie wtedy kursanci mają okazję zmierzyć się z nowymi zagadnieniami w praktyczny sposób. Aby nie zanudzić uczestników, zdecydowanie warto też robić przerwy. Jeszcze podczas etapu planowania szkolenia zaleca się tworzenie tzw. bloków z określonym czasem ich trwania. Wówczas kursanci mają czas na wypicie kawy, posilenie się czy skorzystanie z toalety, a to - wbrew pozorom - również przekłada się na zaangażowanie i większą efektywność.