Feedback szkolenia - dlaczego jest tak ważny?
W każdej pracy ważne jest, aby stale się doskonalić - ulepszać to, co wymaga poprawy i kontynuować te działania, które są dobre. Ma to duże znaczenie szczególnie w przypadku osób pracujących na co dzień z drugim człowiekiem. Przykładowo, jeśli prowadzisz szkolenia, powinieneś dążyć do możliwie największej skuteczności. Wówczas nie tylko punktujesz jako specjalista w danej dziedzinie, ale też w należyty sposób przygotowujesz słuchaczy do radzenia sobie z poszczególnymi wyzwaniami.
Ktoś, kto decyduje się wziąć udział w jakimkolwiek szkoleniu, robi to po to, aby zdobyć nowe wiadomości, ugruntować wiedzę czy nauczyć się w praktyce danej czynności. W związku z tym niezwykle istotne jest, aby osoba prowadząca szkolenie odpowiednio się przygotowywała do prowadzenia spotkania. Jednocześnie jednak trudno o obiektywność w zakresie własnego przygotowania. Coś, co dla danego specjalisty wydaje się aż nadto oczywiste, dla słuchaczy może w ogóle takie nie być. W rezultacie więc często pojawia się pytanie, skąd wiedzieć, czy uczestnicy szkolenia są usatysfakcjonowani zaprezentowaną wiedzą i sposobem jej przekazania. W takiej sytuacji ważne jest zebranie feedbacku. To nic innego, jak informacja zwrotna, za sprawą której organizatorzy danego szkolenia dowiadują się więcej o wrażeniach uczestników.
Feedback szkolenia - dlaczego jest tak ważny?
Chyba nikogo nie trzeba przekonywać, że szkolenia pracowników są bardzo ważne. Ma to duże znaczenie nie tylko dla samych jednostek, ale też dla całej firmy, która może się pochwalić wysoce wykwalifikowanym zespołem. Jeśli więc zastanawiasz się, czy warto jeździć na szkolenia, to odpowiedź brzmi: zdecydowanie tak! Często głównymi kwestiami, które zniechęcają do udziału w tego typu spotkaniach, są wysokie koszty i konieczność dojazdu do innego miasta. Współcześnie jednak i z tym można sobie poradzić.
Otóż w praktyce możliwe jest np. dofinansowanie na szkolenia, w rezultacie czego dana osoba nie musi pokrywać całej kwoty z własnej kieszeni. Z drugim argumentem również długo nie trzeba polemizować, gdyż na rynku dostępne są szkolenia online. Wówczas nie musisz się martić ani dojazdem, ani tym, jak ubrać się na szkolenie (zdalne zajęcia rządzą się przecież nieco innymi prawami). No dobrze, ale pora też odpowiedzieć na pytanie, dlaczego feedback szkolenie jest w ogóle tak ważny. To bardzo proste. Dzięki informacji zwrotnej osoba prowadząca szkolenie dowiaduje się więcej zarówno o sobie, jak i o sposobie prowadzenia danego szkolenia. Uczestnicy wyrażają swoje zdanie, co ma bardzo duże znaczenie w kontekście organizacji przyszłych eventów. Osoba prowadząca szkolenie dowiaduje się więc, co wymaga dopracowania, a co się sprawdziło.
Feedback szkolenia - po co?
Szkolenie feedback ma naprawdę bardzo duże znaczenie, zwłaszcza dla osób, które dopiero uczą się prowadzić tego typu spotkania. Wypracowanie odpowiednich nawyków i sposobów prowadzenia szkoleń to długotrwały proces. Pomocne są więc zatem informacje zwrotne od uczestników. Prowadzący, otrzymując opinie, dowiaduje się, nad czym jeszcze powinien popracować, co dokładnie podobało się uczestnikom, a co było zbędne. Są to niezwykle ważne i cenne wskazówki - szczególnie, kiedy przyjmują formę konstruktywnej krytyki.
Warto mieć na względzie fakt, iż feedback po szkoleniu ma największe znaczenie względem spotkań organizowanych w przyszłości. O ile tych eventów, które już się odbyły, nie da się dopracować, o tyle wszelkie przyszłe spotkania można zwyczajnie ulepszyć, kierując się wskazówkami otrzymanymi w feedbacku. Feedback szkolenia może mieć oczywiście różnorodne formy. O zdanie uczestników można zapytać zarówno na koniec spotkania, co jednak wiążę się z pewnym ryzykiem nieszczerości. Nie zawsze uczestnicy mają na tyle odwagi, aby wprost powiedzieć, co im się nie podobało lub co by poprawili. W takim przypadku zdecydowanie lepiej sprawdzają się feedbacki w formie ankiet, które wypełnia się anonimowo. Mogą mieć one formę zamkniętą lub otwartą - ostateczny wybór należy do organizatorów szkoleń.
Feedback po szkoleniu - przykłady
Ankiety czy bezpośrednie pytania do uczestników to nie jedyne feedback po szkoleniu - przykłady. Z przyjemnością napiszemy więc, jak jeszcze można zebrać informację zwrotną. W praktyce zaleca się, aby ankiety przekazywać uczestnikom szkolenia w końcowej fazie spotkania. Dzięki temu można mieć większą pewność, że zostaną one w ogóle wypełnione. Nie jest bowiem żadną tajemnicą, że rozdanie ankiet i prośba o ich wypełnienie ich w domu to nienajlepszy pomysł. Dlaczego? Ponieważ łatwo o tym zadaniu zapomnieć. Bardzo fajnym pomysłem na szkolenia feedback jest też przesłanie uczestnikom maili z podziękowaniem za udział w wydarzeniu, w których jednocześnie znajdzie się prośba o wypełnienie krótkiej e-ankiety. Musisz jednak pamiętać, aby wyraźnie wskazać, ile czasu zajmuje udzielanie odpowiedzi na pytania.
Feedback można także zbierać za pośrednictwem rozmowy telefonicznej. Otóż możesz kilka dni po szkoleniu zadzwonić do uczestników i zapytać wprost o wrażenia ze szkolenia. Niesie to jednak pewne ryzyko związane z nie do końca szczerymi odpowiedziami. W zestawieniu z innymi metodami pozyskiwania feedbacku można stwierdzić, iż to anonimowe ankiety najbardziej zachęcają ludzi do dzielenia się konstruktywną krytyką. Bardzo ciekawym sposobem jest poproszenie uczestników o napisanie na karteczkach tego, co odebrali oni pozytywnie i tego, co wymaga jeszcze poprawy. Następnie owe karteczki przykleja się na odpowiednich częściach stworzonego wcześniej plakatu.
Konstruktywny feedback szkolenie
Konstruktywny feedback szkolenie to coś, co jest najbardziej cenne dla organizatorów spotkań. To nic innego, jak sytuacja, w której dana osoba nie tylko wskazuje na problemy czy błędy, ale też podaje sposoby ich rozwiązania. Informacje przedstawiane w taki sposób sprawiają, że organizatorzy otrzymują konkretne wskazówki odnośnie do tego, jak być lepszym szkoleniowcem. Ważne jest to, aby nie bać się prosić o negatywną informację zwrotną. Choć z jednej strony krytyka nigdy nie należy do najprzyjemniejszych rzeczy, to jednak dzięki niej można się doskonalić, wyciągać wnioski i uczyć się na własnych błędach.
W ramach ciekawostki warto też dodać, że na rynku dostępne są szkolenia odnośnie do tego, jak udzielać feedbacku. Feedback - program szkolenia zwykle prezentuje się w taki sposób, że w pierwszej kolejności uczestnicy dowiadują się więcej o celach udzielania informacji zwrotnej. Następnie przedstawiana jest procedura udzielania feedbacku i tworzenie takiego przekazu, który rzeczywiście jest konkretny i wiele wnosi. To bardzo istotna umiejętność - szczególnie, że współcześnie można się spotkać z wieloma sytuacjami, które wymagają przekazania informacji zwrotnej. Może to być np. w sklepie, restauracji, w pracy czy w odpowiedzi na jakąkolwiek usługę, z której się wcześniej skorzystało.