Crowdsourcing - co to, przykłady
Crowdsourcing to zjawisko, które ostatnimi czasy zyskuje na popularności. I choć w praktyce pojawiło się już dość dawno, to dopiero od niedawna mówi się o nim coraz więcej. Od razu więc należy zaznaczyć, iż jest to pewien proces, z którego korzystają różnorodne firmy, organizacje non-profit czy instytucje publiczne. W tym artkule wyjaśnimy dokładnie, crowdsourcing - co to, a także zaprezentujemy konkretne przykłady, by jeszcze bardziej zobrazować owe zjawisko. Jeśli więc zastanawiasz się, na czym polega ten "tajemniczy" proces, to koniecznie zostań z nami. Mamy nadzieję, że po przeczytaniu tego tekstu crowdsourcing nie będzie już dla Ciebie tak enigmatycznym zjawiskiem. Zapraszamy do lektury!
Czym jest crowdsourcing?
Jeśli zastanawiasz się, crowdsourcing - co to jest, to oczywiście jesteś w odpowiednim miejscu! Bazą owego terminu jest połączenie dwóch słów pochodzących z języka angielskiego. To 'crowd' oznaczające tłum oraz 'sourcing', czyli nic innego, jak pozyskiwanie. Tego terminu użyto po raz pierwszy już 14 lat temu - dokładnie w 2006 roku. Wówczas to Jeff Howe, redaktor magazynu WIRED, napisał w artykule „The Rise of Crowdsourcing”, iż crowdsourcing to różnorodne aktywności podejmowane przez przedsiębiorstwa odnośnie do szerokiej, nieokreślonej grupy internautów, które są przekazywane w formie otwartego zaproszenia.
Od tamtego momentu minęło jednak sporo czasu, a crowdsourcing - definicja uległa szeregowi przekształceń. To pewnego rodzaju oddelegowanie części zadań względem innych osób - najczęściej sporych grup - w rezultacie którego pozyskać można m.in. wiedzę, informacje czy konkretne treści. Crowdsourcing w bezpośredni sposób związany jest oczywiście z nowymi technologiami, ponieważ zazwyczaj wszystkie działania w tym obrębie wykonywane są właśnie za pośrednictwem mediów społecznościowych - czy ściślej - web 2.0. Duża część raportów jasno wskazuje, iż zdecydowana większość firm (nawet ponad 70%) w przyszłości będzie korzystać właśnie z crowdsourcingu.
Crowdsourcing - co to?
Powyżej w dużej mierze wyjaśniliśmy już, co to jest crowdsourcing. Warto jednak rozszerzyć tę kwestię. Sam twórca owego terminu wskazuje, iż jest to pewnego rodzaju korzystanie z inteligencji zbiorowej. W wyniku działań podejmowanych w taki sposób można w zdecydowanie bardziej efektywnie rozwiązywać wszelkie problemy, wybierać bardziej skuteczne rozwiązania czy tworzyć zupełnie nowe wartości. Warte podkreślenia jest to, że crowdsourcing nie wymaga dużych nakładów finansowych - wręcz przeciwnie. Wszelkie działania podejmowane w myśl tej idei wiążą się z niewielkim ryzykiem inwestycyjnym. Firma decydująca się na tego typu rozwiązania musi wiedzieć, iż crowdsourcing to duża oszczędność zarówno pieniędzy, jak i czasu. Ponadto wiąże się to z bardzo dużymi pokładami oryginalności, kreatywności oraz wielością punktów widzenia. Skoro więc teorię mamy już opanowaną, to zdecydowanie warto (i nawet należy!) przejść do konkretnych przykładów. To głównie za ich sprawą można dokładnie zrozumieć crowdsourcing - znaczenie.
Crowdsourcing - przykłady
Oto crowdsourcing - przykłady, które zrobiły na nas największe wrażenie. Po pierwsze, świetnym przykładem akcji crowdsourcingowej jest jedna z kampanii piwowarskich. Jej celem było znalezienie nowych pomysłów, jeśli chodzi o markę Redd's. Akcja polegała na tym, że ludzie z różnych części Polski mogli przygotować wszelkie propozycje w postaci grafik, zdjęć i filmów związanych z marką. W rezultacie więc napłynęło aż pół tysiąca prac, które bardzo korzystnie wpłynęły na wszelkie kwestie marketingowo-promocyjne. Jak więc widać, dzięki takim działaniom przede wszystkim można poznać potrzeby i oczekiwania ludzi względem danej firmy i jej produktów albo usług.
Kolejnym przykładem, który zapadł nam w pamięci, są wszelkie akcje typu „Create your taste”. Dość często zdarza się, że różnorodne firmy (głównie z przekąskami albo fast foodami) angażują swoich odbiorców w proces komponowania nowych smaków. W rezultacie więc ludzie mają okazję zgłosić wszelkie pomysły, które po przeanalizowaniu mają szansę wejść w życie.
W ideę crowdsourcingu doskonale włączają się też wszelkie projekty, które są realizowane w ramach budżetów obywatelskich. W tym zakresie można wskazać chociażby na organizowanie eventów czy projekty dotyczące zagospodarowania przestrzeni miejskich. Bardzo często np. mieszkańcy danego osiedla albo miasta mają za zadanie stworzyć projekt odnoszący się do zmian, które można wprowadzić chociażby w obrębie zaniedbanego parku, skweru czy ulicy. Podobnie jest też ze wszelkiego rodzaju wydarzeniami. Idąc tym tropem, można się więc zastanowić, czy np. impreza masowa także może wynikać z crowdsourcingu. Oczywiście nie mamy co do tego najmniejszych wątpliwości! Grupa może np. zdecydować o tematyce jakiegoś eventu, o zaproszonych artystach czy miejscach na organizację imprezy (np. takich, jak sale biznesowe). Bardzo dobrze było to widać podczas pandemii koronawirusa, gdy duża część wydarzeń została przeniesiona do cyberprzestrzeni. Wówczas poszczególne grupy odbiorców miały okazję zdecydować, jakie eventy online powinny zostać zorganizowane przez daną firmę.
Crowdsoursing w Polsce
Należy przyznać, że crowdsourcing w Polsce naprawdę jest na dobrym poziomie - a dodatkowo wciąż się rozwija. W rezultacie więc można wskazać na szereg przykładów działań z całego kraju. Wcześniej wspomnieliśmy o różnorodnych działaniach podejmowanych w ramach budżetu obywatelskiego. Idąc tym tropem, w Łodzi dokonano rewitalizacji jednej z ulic, która - zgodnie z decyzją mieszkańców - obecnie pełni funkcję miejsca spotkań, deptaka oraz parkingu. Ruch samochodowy został na niej niemal maksymalnie ograniczony, a mieszkańcy Łodzi zyskali świetną przestrzeń na relaks.
Jeśli chodzi o crowdsourcing Polska, to poza działaniami w przestrzeniach miejskich, można też wskazać na powstanie wielu nowych, specjalnych platform internetowych. Doskonałym przykładem jest serwis naprawmy.to, który działa w taki sposób, iż obywatele mogą zgłaszać różnorodne, niepokojące problemy, które wymagają szybkiego rozwiązania. Ponadto liczne firmy równie ochoczo umieszczają na swoich stronach miejsca, w których internauci mogą zgłosić wszelkie propozycje, uwagi czy pomysły związane z funkcjonowaniem przedsiębiorstwa czy też oferowanymi przez nie produktami albo usługami.