Pierwsze urodziny AMBEREXPO - co dalej?

Pierwsze urodziny AMBEREXPO - co dalej?
W kwietniu 2012 roku oficjalnie otwarto nową siedzibę Międzynarodowych Targów Gdańskich SA - nowoczesne Centrum Wystawienniczo-Kongresowe AMBEREXPO przy ulicy Żaglowej w Gdańsku. O początkach działania AMBEREXPO i planach na kolejne lata opowiada Maciej Glamowski, Wiceprezes Zarządu AMBEREXPO.

Gdańsk Convention Bureau: Kiedy narodził się pomysł budowy nowoczesnego centrum targowo-konferencyjnego i przeniesienia dotychczasowej siedziby Międzynarodowych Targów Gdańskich?

Maciej Glamowski, Wiceprezes Zarządu AMBEREXPO: Sam projekt powstał kilka lat temu. Już w 2007 roku rozpoczęły się pierwsze przymiarki do zmiany lokalizacji Międzynarodowych Targów Gdańskich. Same procedury trwały jednak dość długo i dopiero w roku 2010 w związku ze zbliżającym się turniejem finałowym EURO 2012 zostały podjęte konkretne decyzje, dzięki którym powstanie AMBEREXPO było możliwe.


GCB: Czyli można powiedzieć, że mistrzostwa EURO 2012 były takim generalnym sprawdzianem dla AMBEREXPO?

M.G.: Tak, jak najbardziej. To właśnie w AMBEREXPO swoją siedzibę miało Centrum Wolontariatu dla ochotników, którzy pomagali przy organizacji EURO 2012 w Gdańsku. Także pierwszymi użytkownikami nowego centrum byli przedstawiciele UEFA. Po EURO 2012 pierwszą imprezą zorganizowaną w AMBEREXPO były międzynarodowe targi Balt Military Expo.


GCB: Wyzwania przed którym stanęły Międzynarodowe Targi Gdańskie przy budowie AMBEREXPO?

M.G.: Na pewno czas - na realizacje tej inwestycji mieliśmy niespełna 12 miesięcy, a opóźnienie nie wchodziło w rachubę. Dlatego niezbędna była dyscyplina czasowa ze strony wszystkich uczestników tej budowy. Nie odnotowaliśmy ani jednego dnia odstępstwa od przyjętych założeń i otwarcie nastąpiło w założonym terminie.


GCB: Która z dotychczasowo zorganizowanych imprez okazała się najtrudniejsza logistycznie?

M.G.: Trudno jednoznacznie powiedzieć, choć rzeczywiście organizujemy wydarzenia o bardzo zróżnicowanym charakterze. Pewnym wyzwaniem było jednoczesne wykorzystanie hal AMBEREXPO do trzech różnych eventów - targów, kongresu oraz koncertu. Ale z tego trudnego zadania wywiązaliśmy się bez większych problemów.


GCB: Jeżeli dobrze pamiętam podczas jednego z wydarzeń przy AMBEREXPO lądował helikopter.

M.G.: To prawda, podczas Bałtyckich Targów Militarnych goście mogli zobaczyć lądowanie bojowego śmigłowca "Black Hawk". Wymagało to uzyskania specjalnych pozwoleń, ale było niezwykle widowiskowe i przyciągnęło tłumy widzów.


GCB: Gdyby miał Pan podsumować rok 2012. To był udany czas dla AMBEREXPO?

M.G.: Nawet bardziej niż udany. W stosunkowo krótkim czasu udało się zorganizować ponad 60 wydarzeń o różnym charakterze, które łącznie odwiedziło ponad 90 tysięcy osób z 60 krajów świata. Te liczby mają swoją wymowę.


GCB: Szczególnie, że pierwszy rok działalności jest zazwyczaj bardzo trudny .

M.G.: Zdecydowanie tak, poza tym sama działalność konferencyjna jest dla nas czymś nowym. Branża konferencyjna, kongresowa ma swoją specyfikę - wydarzenia są planowane z dużym, często nawet kilkuletnim wyprzedzeniem. W tej chwili przyjmujemy rezerwacje na rok 2014, 2015 i 2016. Biorąc pod uwagę te uwarunkowania nie było łatwo pozyskać znaczące wydarzenia jeszcze zanim powstało AMBEREXPO - szczególnie, że organizatorzy przed podjęciem decyzji o wyborze miejsca chcą zobaczyć obiekt, sprawdzić jak funkcjonuje. Teraz, po roku działalności AMBEREXPO jest już znacznie łatwiej w pozyskiwaniu eventów. Udowodniliśmy, że profesjonalnie zajmujemy się organizacją różnego typu wydarzeń.


GCB: Główne cele na rok 2013?

M.G.: Dalej chcemy rozwijać naszą część wystawienniczą i pracować nad kolejnymi wydarzeniami. Planujemy też rozwijać dotychczasowe eventy i poszerzać działalność konferencyjną oraz kongresową. Chcielibyśmy również móc organizować więcej imprez o charakterze innym niż targi - chodzi głównie o koncerty, gale czy zjazdy. AMBEREXPO to jedyny tego typu obiekt, który może jednocześnie pomieścić tak dużą liczbę osób. Warto wykorzystać ten potencjał.


GCB: Najbliższe wydarzenia w AMBEREXPO?

M.G.: Już wkrótce targi ABOUT DESIGN poświęcone wzornictwu przemysłowemu, na które serdecznie zapraszam. Niedługo potem odbędzie się konferencja Infoshare, a następnie po raz pierwszy w nowej formie zintegrowany projekt, w ramach którego odbędą się targi Mleczna Rewia, BALTPIEK, GASTROEXPO, POLFISH. Z kolei w czerwcu odbędzie się 10. edycja prestiżowej Międzynarodowej Konferencji i Wystawy "Morskie Systemy i Technologie" - MAST Europe 2013, z udziałem reprezentacji blisko 40 państw, które zgromadzą wystawców i gości z całego świata. To niezwykle ważne wydarzenia nie tylko dla Gdańska, ale i dla całego województwa pomorskiego.


GCB: Czego życzyć AMBEREXPO z okazji pierwszych urodzin?

M.G.: Realizacji naszych planów. Pragniemy być tętniącym życiem ośrodkiem, w którym odbywają się liczne wystawy, kongresy spotkania, wydarzenia ważne dla mieszkańców naszego regionu, Polski i gości odwiedzających nasze miasto. Chcemy być znaczącym miejscem na mapie Gdańska, kreującym przyjazny, życzliwy klimat dla uczestników ważkich wydarzeń w skali regionu a także Europy czy świata. Mamy poczucie realizacji ważnego zadania w strategii rozwoju regionu pomorskiego i sądzę, że w pierwszym roku działalności AMBEREXPO wykonaliśmy istotny krok na drodze do osiągnięcia tego celu. Jestem przekonany, że kolejne lata pozwolą nam misję tę w pełni zrealizować.


O GDANSK CONVENTION BUREAU:
Gdańsk Convention Bureau (GCB) zostało powołane w 2005 roku jako miejskie biuro kongresów. Jest częścią Gdańskiej Organizacji Turystycznej, stowarzyszenia, które zrzesza ponad 110 członków. Miasto Gdańsk jest strategicznym Partnerem. Na mocy porozumienia z Polską Regionalną Organizacją Turystyczną (PROT) GCB jest odpowiedzialne za promocję turystyki biznesowej. Od 2007 GCB jest pełnoprawnym członkiem ICCA - największego stowarzyszenia w branży. Głównym zadaniem Gdańsk Convention Bureau jest promocja Gdańska i Regionu, jako destynacji konferencyjnej oraz pomoc organizatorom podczas planowania wydarzeń biznesowych w naszym regionie.


INFORMACJA PRASOWA