"Branża jednoczy się w walce przeciwko szarej strefie w turystyce biznesowej"
Stowarzyszenie Organizatorów Incentive Travel (SOIT) zaprasza do udziału w panelu dyskusyjnym „Jak walczyć z szarą strefą w turystyce biznesowej?”, który odbędzie się 21 kwietnia 2022 r. w godz. 16:35-18:00 w ramach 10. edycji konferencji Meetings Week Poland.
Debata będzie miała na celu ukazanie problemów związanych z niestosowaniem ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych przez podmioty turystyczne, w tym organizujące wyjazdy incentive. Paneliści poruszą temat świadomego i nieświadomego łamania przepisów ustawy przez podmioty prowadzące niektóre rodzaje działalności, co skutkuje zaburzeniem konkurencyjności na rynku oraz brakiem właściwej ochrony dla podróżnych.
– Mam wrażenie, że w ciągu ostatnich dwóch lat, sytuacja w branży turystycznej i MICE znacząco się pogorszyła w wielu aspektach. Pojawiają się dokładnie te same problemy, z którymi mierzyliśmy się 10 lat temu, kiedy tworzyliśmy stowarzyszenie SOIT. Wyzwania dotyczą zarówno współpracy na linii klient-agencja, jak i powiększającej się szarej strefy - mówi Olga Krzemińska-Zasadzka, Prezes SOIT, która poprowadzi wstęp do panelu.
- Po pierwsze, nie mając rozeznania, która firma przetrwała, klienci wysyłają zapytania o ofertę do zbyt wielu podmiotów, zamiast zbadać potencjał rynku poprzez zapytania RFI (request for information). Niestety obserwujemy także przypadki zmian warunków zamówień i płatności na nowe, które z perspektywy organizatorów są niekorzystne i nie uwzględniają specyfiki usług incentive oraz sytuacji rynku będącego na etapie odbudowy po 2 latach pandemii. Podkreślam, że członkowie SOIT to firmy z ugruntowaną pozycją na rynku, wszyscy posiadają gwarancje ubezpieczeniowe adekwatne do zakresu ich działalności (powyżej 300.000 zł) i wszyscy przetrwali ten trudny czas. Tymczasem wiele firm z sektora MICE i turystyki upadło, a wiele dokonało znaczących zmian strukturalnych, personalnych i zredukowało zespoły. Drugi temat, z którym się mierzymy to powiększająca się rzesza podmiotów działających nielegalnie. Z niepokojem śledzimy sytuacje, kiedy to firmy organizują wyjazdy powyżej 24 godzin z przynajmniej dwiema usługami, bez wpisu do ewidencji organizatorów turystyki czy naciągają Klientów na “wyjazdy życia”, które się w rzeczywistości nie odbyły. Czas zacząć mówić głośno o szkodliwości społecznej i biznesowej szarej strefy w turystyce. Czas przejść od słów do czynów i wypracować mechanizmy, które powstrzymają nieuczciwe podmioty” – dodaje Olga Krzemińska-Zasadzka.
– Wybór, przed jakim stoimy, to profesjonalizacja rynku, budowanie go z i dla dobra klientów albo powrót do “amatorszczyzny”, braku zabezpieczeń, rozdrobnienia rynku i niskiej jakości produktu dla klienta. Ustawa o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych wprowadziła mechanizmy profesjonalizacji rynku. Sęk w tym, że szczególnie w zakresie egzekucji zapisów ustawowych nie jest najlepiej. To generuje sytuacje nierówności na rynku i niejako poszkodowanie podmiotów działających zgodnie z literą prawa, zabezpieczających klientów wobec podmiotów działających pomimo istniejącego prawa. Niestety medialne ostatnio przypadki klientów poszkodowanych przez przedsiębiorców działających “poza prawem” odbijają się na całym rynku. Cieszę się, że organizacje samorządowe będące liderami w swoich obszarach: turystyki indywidualnej, turystyki biznesowej oraz organizacji spotkań i wydarzeń łączą siły, aby wspólnie tworzyć rynek praworządny, a przez to lepszy dla klientów i przedsiębiorców. Mamy świadomość, jak ważny dla rozwiązania problemu “szarej strefy” jest aspekt edukacji rynku i mam tu na myśli zarówno przedsiębiorców, jak i zleceniodawców, ale także instytucje kontrolne. Nasz panel jest pierwszym wspólnym działaniem na rzecz edukacji - wyjaśnia Łukasz Adamowicz, Prezes RPSiW TUgether oraz wiceprezes SOIT.
Jako finał panelu, trzy branżowe organizacje: SOIT, Rada Przemysłu Spotkań i Wydarzeń TUgether i Polska Izba Turystyki, planują podpisanie listu intencyjnego dotyczącego podjęcia wspólnych działań nad stworzeniem samorządowego mechanizmu monitorowania problemu szarej strefy. Nowa inicjatywa stawia sobie za cel m.in. szerzenie wiedzy o obowiązkach ustawowych, monitorowanie przypadków omijania ustawy oraz wspieranie mechanizmów kontrolnych.
W panelu dyskusyjnym udział wezmą członkowie organizacji i stowarzyszeń, eksperci branżowi oraz goście specjalni: Łukasz Adamowicz, Wiceprezes SOIT, Wiceprezes Grupy BFC i Prezes RPSiW TUgether; Konrad Wielgórski, Członek Zarządu SOIT oraz Prezes Zarządu i współzałożyciel agencji *Bespoke; Dominik Borek, Dyrektor Departamentu Turystyki Ministerstwa Sportu i Turystyki; Katarzyna Szepczyńska, Dyrektor Działu Ubezpieczeń Turystycznych i Osobowych UNIQA Towarzystwo Ubezpieczeń S.A. oraz reprezentantka Polskiej Izby Ubezpieczeń; Paweł Niewiadomski, Prezes Polskiej Izby Turystyki oraz Renata Mentlewicz, Dyrektor Zarządzająca ds. Funduszy i Dyrektor Departamentu Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego w Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym. Panel poprowadzi Krzysztof Pobożniak, członek SOIT oraz Prezes, założyciel i właściciel Haxel Events & Incentive.
10. edycja konferencji Meetings Week Poland odbywa się w dniach 21-27 kwietnia w Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku.
Stowarzyszenie Organizatorów Incentive Travel (SOIT) to organizacja zrzeszająca profesjonalistów branży incentive travel. Od 2009 roku działa na rzecz profesjonalizacji i edukacji branży oraz wyznacza najwyższe standardy organizacji podróży incentive travel.
SOIT zrzesza aktualnie 29 członków zwyczajnych reprezentujących 23 profesjonalne agencje incentive travel: Activezone, Air Tours Club, *Bespoke, BFC Travel, Conqueror Travel Club, eTravel, Flower Travel, Grupa TSO, Haxel Events & Incentive, InDreams, Margot Travel, Mazurkas Travel, Motivoscope, NU Horizons, OBP Incentive & Sport Travel, Polka Travel, Power, TOP Travel Incentives & Holidays, Travel Concierge, United Partners, Viventum, Weco Travel Services, Wysoko i Wyżej.
Agencje SOIT spełniają wysokie kryteria dotyczące doświadczenia, bezpieczeństwa, obrotów i jakości świadczonych usług. Agencje SOIT zrealizowały w 2019 r. 826 wyjazdów dla ponad 44 tys. osób o wartości blisko 230 mln zł. Od 2014 roku SOIT prowadzi badania polskiego rynku incentive travel – Barometr SOIT.
SOIT jest członkiem organizacji Pracodawcy RP, członkiem Rady Przedsiębiorców przy Rzeczniku MŚP, członkiem-założycielem Rady Przemysłu Spotkań i Wydarzeń, Partnerem Dialogu Branżowego Reklamodawca – Agencja oraz współautorem rozdziału Białej Księgi Komunikacji Marketingowej poświęconego przetargom na usługi incentive travel.
SOIT prowadzi działania CSR i promuje zasady zrównoważonego rozwoju. Podczas cyklicznie organizowanego przez Stowarzyszenie święta incentive travel – Columbus Day przeprowadzana jest aukcja pamiątek podróżniczych, a zebrane fundusze przekazywane są na cele charytatywne.