25 lat branży PR

25 lat branży PR
Dzięki przemianom politycznym i gospodarczym lat 90. w Polsce rozpoczął się przyspieszony import produktów i idei z zachodu. Oprócz ubrań, gum do żucia i innych środków pierwszej potrzeby do naszego kraju, razem z zagranicznymi firmami, dotarł profesjonalny PR. Z tej okazji podczas Kongresu Profesjonalistów Public Relations 2016 w Rzeszowie zaprezentowana zostanie książka opisująca początki i lata rozwoju branży PR w Polsce.

Ewolucja branży PR przez ostatnie lata łączyła się nierozerwalnie ze zmianami technologicznymi, ale również transformacją samego myślenia o komunikacji i roli jaką spełnia w funkcjonowaniu biznesu i polityki.

Wesołe lata dziewięćdziesiąte

Choć obecnie ciężko to sobie wyobrazić, na początku lat 90. specjaliści od komunikacji pracowali bez użycia internetu oraz telefonii komórkowej. Wszystkie umowy z zagranicznymi klientami były zawierane telefonicznie, ale wyglądało to zupełnie inaczej niż teraz. Konieczne było np. łączenie przez telefonistkę, co wiązało się z kilkugodzinnym, uciążliwym oczekiwaniem przy słuchawce. Artykuły prasowe przechowywano wtedy jako zwyczajne wycinki z gazet, dlatego prawdziwą rewolucją była pierwsza, cyfrowa archiwizacja informacji.

Patrząc wstecz, dostrzegamy, że byliśmy świadkami rewolucji. Co więcej, często nawet tę rewolucję kreowaliśmy. Nowe media, zmiany w starych, mobilność i świeże koncepcje badań spowodowały powstanie innowacyjnych, a nawet spektakularnych narzędzi oraz usług w ramach branży PR i całej sfery komunikacji. Dla monitoringu mediów, analizy media relations i badania efektywności, które są elementami świata public relations i reklamy – szczególnie ostatnie lata były bardzo bogate w zmiany. Przyniosły one nie tylko nowe rozwiązania z zakresu zarządzania informacjami, ale również przyczyniły się do większego zainteresowania tymi usługami komórek PR i marketingu, jak również obsługi klienta, sprzedaży, czy bezpośrednio zarządów firm – mówi Sebastian Bykowski Wiceprezes Zarządu i Dyrektor Generalny PRESS-SERVICE Monitoring Mediów.

Technologiczny skok w komunikacji

O błyskawicznym rozwoju branży świadczy fakt, że 25 lat temu mało kto wiedział, czym w ogóle jest PR. Branży nie było nawet w spisie zawodów, dlatego jedną z pierwszych polskich agencji Public Relations zarejestrowano jako „handel obnośny i obwoźny”. Dzisiaj każdy doskonale zdaje sobie sprawę ze znaczenia komunikacji, zaś rozwój nowych mediów spowodował, że informacje przepływają w czasie rzeczywistym. To duża różnica szczególnie w dobie mediów społecznościowych. Kiedyś na publikację trzeba było poczekać, dzisiaj komentarze pojawiają się praktycznie bez przerwy w internecie. Globalna sieć i inne technologiczne wynalazki zmieniły nie tylko PR, ale także prasę oraz samo myślenie o sposobie tworzenia i przekazywania informacji.

Na początku branża Public Relations tonęła w papierach. W tym momencie ciężko sobie wyobrazić, jak długą drogę musiała przejść informacja z rąk rzecznika prasowego lub pracownika PR, aby dotrzeć do odbiorcy. Ilość papierów i małych czynności niezbędnych do wykonania była odwrotnie proporcjonalna do fizycznej możliwości ich przetworzenia. Dzięki temu, że branża IT przez ostatnie 25 lat przeszła szybką ewolucję, narzędzia przez nią stworzone ułatwiły pracę wszystkim, również branży PR. Ale to nie tylko usprawnienia, bo IT wygenerowało np. całkiem nowe kanały komunikacji marginalizując te stare, a ewolucja przecież nie kończy się dzisiaj – mówi Arkadiusz Michno, Prezes Zarządu Ideo Sp. z o.o.

Kongres Profesjonalistów Public Relations

W 2000 roku w Rzeszowie odbyła się konferencja PR, która stała się początkiem spotkań ludzi z branży. Spotkanie pierwotnie miało mieć charakter naukowy, ale tematyką zainteresowali się również ludzie mediów, biznesu i polityki. Dzisiaj, po 16 latach, wydarzenie jest bardzo ważnym spotkaniem przyciągającym specjalistów public relations z całego kraju. Zarówno polska branża PR, jak i Kongres Profesjonalistów PR, ogromnie się zmieniły w ciągu ostatnich lat. Zmiany te szczegółowo opisze książka, która zaprezentowana zostanie podczas Kongresu Profesjonalistów PR 2016 w Rzeszowie. Czytelnicy znajdą w niej anegdoty, ciekawostki i same prawdziwe historie z branży opowiedziane przez znanych, polskich praktyków PR.

Głównym sponsorem Kongresu Profesjonalistów Public Relations jest PRESS-SERVICE Monitoring Mediów. Do grupy kluczowych partnerów Kongresu należą: Polskie Stowarzyszenie Public Relations, Związek Firm Public Relations, Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego, Urząd Miasta Rzeszów, Stowarzyszenie Informatyka Podkarpacka oraz Alert Media Communications. Przy wydarzeniu współpracują także: Klaster IT, Instytut Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego, Exacto Sp. z o.o., Publicon Public Relations, SARE e-mail marketing, Sprinet, Mestengo, TOP S.A., Newslink, Canzan, konferencja PRawdziwy PR, Mobile Madness, SEPJA digital, Vegacom, Wyższa Szkoła Prawa i Administracji w Rzeszowie i Tipmedia.

INFORMACJA PRASOWA